CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Selasa, 8 Disember 2009

Muhasabah diri

salam kasih salam syg..
hari dah masuk 2 hari badan aku xberape nak sihat... hrm tapi aku xleh lemah.. aku kena lawan sakit aku nie...
aku anggap demam nie hanyelah ujian dari ALLAH utk menguji kesbran seorg insan dlm menghadapi pelbagai ujian yg ALLAH berikan kepda hambanya..

sakit nielah juga aku bnyak muhasabah diriku tentang baik buruk perangaiku..
bnyknyer tntg keburukan lah... semua insan didunia ini tiada sempurnanya.. tapi ALLAH berikan juga kita kelebihan... insan sungguh ciptaan ALLAH ini kan, yelah walaupun manusia ini ader kelemahan tapi setiap org mempunyai kelebihan masing2... semua saling lengkap melengkapi...

bila saya pikirkan balik tentang diri saya nie, saya bnyak membuat kesilapan dlm kehidupan nie.. alhamdulillah saya amat bersyukur coz ALLAH telah memberi hidayah yg sangat besar pada diri saya ini, iaitu satu ujian, sebenarnyer ALLAH dah bagi bermcm ujian kpda saya, tapi maser itu belum ader keinsafan dlm diri ini,dgn ujian pertama ialah, ibuku telah pergi kerahmatulallah, tapi mase itu hanya seketika sahaja diriku nie insaf pas 2 buat balik, kedua arwah nenek ku telah pergi juga, tapi same juga diri ku nie tidak insaf2, dan akhirnya ALLAH telah mengatur kehidupan diriku ini, arwah hazam merangkap kwn baik ku pergi juga wat selama-lamanya... dan akhirnya aku insaf dari segala perbuatan ku...

dan akhirnya kehidupan ku berubah sedikit demi sedikt dgn pelbagai pertlgan dari kwn2 ku...
kalo dulu aku selalu salah kan diri aku yg tidak berguna tapi sekrg aper jua rintangan aku redha dan bersbr utk hadapinya... coz aku tahu ALLAH sentiasa ada disisiku....

aku amat bersyukur coz aku xjauh terpesong skrg aku masih berlajar lagi menuntut ilmu agama dan seimbangkn dengan ilmu duniawi jugak...
hati ku skrg lebih tenang dari dulu..
tiada hasat dengki dan cemburu or dendam... cume rase fobia itu masih menghatui diriku ini......


p/s: belilah buku don't be sad or jgn bersedih...
buku itu menarik dan bnyak membuat kita berfikir tntg diri kita ini..........


1 ulasan:

  1. We Minum telah melawati paparan-paparan yang baik, coretan we dengan ibu anakanda boleh dibaca dalam entry anting-anting, dalam http://sungaibatuderelong.blogspot.com

    Dr Aminudin

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Firman ALLAH s.w.t bermaksud

"Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang yang tentu makan minum dan berjalan di pasar-pasar, dan Kami jadikan sebahagian dari kamu sebagai ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain, supaya ternyata adakah kamu dapat bersabar (menghadapi ujian itu)? Dan (ingatlah) adalah Tuhanmu sentiasa Melihat (akan keadaan makhluk-makhlukNya)."-Surah Al-Furqan:ayat 20