CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Rabu, 1 September 2010

27/8- Nuzul QUran & kenduri Surau

salam kasih buat pembaca semua..
sudah lama aku xupdate blog nie.. hrm biasa lah kesibukan sebagai pelajar...
ape pun alhamdulillah kerja sudah pun selesai..
akhirnya aku dapat jugak mengupdate kan blog ku nie..

hrm minggu first pose aku balik kg.. ayah aku tnya " syida minggu nuzul quran blik x" aku jwb lah "naper".
ayah membals blik " xde minggu nuzul quran 2, ari sabtu bale(bahsa lipis) ada wat kenduri. blik x?" aku menjwb " insyaALLAH kalo xde aper-aper org balik lah.. tapi bukan hari khamis, org balik hari jumaat"

dan pada 27/8. tiba lah masanya.. hari nie ada sesetengah negeri jer cuti... tarikh itu bersamaan 17 ramadhan. dimana Al-Quran diturun utk dijadikan paduan hidup kita... 

hari jumaat itu aku blik pagi coz nak smpai umah awal lah.. hrmmm mcm lah kg aku 2 jauh sgt kan....
akhirnya aku smpai kg kol 12 stgh.. sebelum org solat jumaat.. hehehe sempat kan.. xtvt tghari 2 xde yg best melainkan wat tahi mata.. tapi pada kol 4 ptg.. kami adik beradik dikejutkan dgn satu berita yg tidak disangkakn.. sedara aku telah kembali kerahmatulallah pada jam 4 ptg. coz terkena kejutan elektik. usia nya begitu muda wat aku muhasabah diri aku... adakah aku bersedia dgn kematian kelak? bnyak ke amalan dalam diri aku nie?? aku sudah taubat ker?? terlalu bnyak persoalan yang bermain di fikiran ku nie... 

aku ucapkan takziah kepada keluarganya.. semoga rohnya dicucuri rahmat..
AL-Fatihah

dan pada petang itu.. pada setiap hari jumaat di bulan ramadhan... biasalah keluarga dibelah ayahku... akan berbuka beramai-ramai utk mengiratkan lagi silaratulrahim.. 
seronok sgt dgn sedara mara yang pulang ke kg semata-mata utk berbuka dgn kami semua..


pada hari sbtu pulak... aku pun pergi ke surau utk menolong memasak.. seronok sgt coz wat kerja sama-sama.. dan paling menyeronokkan dgn telatah org-org tua. dgr mereka bercerita... yang paling best time gotong royong 2.. siap pasang lagu raya kagi.. mcm hari melemang plak kan??.. 

dari pagi sampai lah ke petang.. akhirnya semua nya selesai.. hanya tunggu utk berbuka saja... 
selepsa berbuka solat magrib, isyak dan diikuti dgn solat terawih...

dari pengalaman.. tahun ini pose seronok sgt... best jer biler makn ramai-ramai dgn family...coz tahun-tahun lepas, bulan pose xrajin blik.. tahun nie kerap gak lah aku blik.. asal cuti jer mula lah nak blik.. dah dekat senang lah sikit..

suasana kenduri kg ader dlm kamera mayah.. so kat hanset aku xde coz memory handset rosak.. 
itu saja coret ku yg utk entri ini.. 
wassalam dan salam ramadhan..



with my cousin.. ambik gmbr coz baju same..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Firman ALLAH s.w.t bermaksud

"Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang yang tentu makan minum dan berjalan di pasar-pasar, dan Kami jadikan sebahagian dari kamu sebagai ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain, supaya ternyata adakah kamu dapat bersabar (menghadapi ujian itu)? Dan (ingatlah) adalah Tuhanmu sentiasa Melihat (akan keadaan makhluk-makhlukNya)."-Surah Al-Furqan:ayat 20